Nejlepší dieta? Jez co chceš a nepočítej kalorie!

11. ledna 2011 v 20:45 | Drippy |  Diets

Chléb

Stačí, když budeteš jíst ty správné potraviny, pak se nemusíš omezovat, tvrdí vědci.

Ve studii, která stála 12 milionů liber, vědci tvrdí, že způsob počítání kalorií, kterým se celý svět řídí již nejméně 20 let, je prý naprosto chybný. Odborníci vyzkoušeli na dobrovolnících pět různých diet a přišli na to, že nejúčinějším receptem na hubnutí je jíst vysoceproteinová jídla, ale s nízkým glykemickým indexem. Tedy například libové maso, drůbež, ryby, vejce, luštěniny a ořechy. Také ale celozrnný chléb, ovesnou kaši a hnědou rýži.

Nízký glykemický index znamená, že se sacharidy z potravin vyplavují do jídla pomaleji, člověk pomaleji tráví a tím pádem mu déle vydrží pocit sytosti.

Glykemický index v principu vyjadřuje, jak rychle se do těla "vyplavují" cukry, které jsou obsažené v potravině. Poměřují se s glykemickým indexem čistého cukru (glukózy), který je 100. Za potraviny s nízkým GI jsou označovány ty, které mají 55 a méně.


Co se děje po jídle?
Po jídle člověku hladina cukru v krvi vždy vzroste a vyplaví se hormon inzulín, který zajišťuje naopak její pokles. Inzulín krevní cukr sníží, ale zároveň pomůže energii uložit - často do nežádoucích tukových zásob. Pokud hladina cukru ale zase příliš klesne, dostane člověk brzy hlad. Platí přitom, že čím prudčeji hladina cukru "vyletí", tím rychleji jde zase dolů.
Výkyvy v hladině cukrů, k nimž přispívají potraviny s vysokým glykemickým indexem, člověka pudí brzo po jídle něco "zobnout", takže se mu hůř dodržuje dieta.


Podle vědců je též lepší jíst jídla studená, která trávíme delší dobu.

"Počítání kalorií evidentně nefunguje a Evropa tloustne. Nové složení stravy je při shazování kil mnohem efektivnější a navíc pak pomáhá lidem udržet si zdravou váhu. Zvyšte příjem bílkovin a hlídejte si glykemický index a můžete jíst, jak chcete," prohlásil profesor Arne Astrup z univerzity v Kodani.

Do studie se zapojilo 722 evropských rodin, kde bylo 938 dospělých a 827 dětí, nejčastěji s prblémy s nadváhou nebo obezitou. Na konci projektu bylo obézních výrazně méně, asi 39 procent.

"Je to v podstatě dieta, která obsahuje malé množství tuku a mírně zvýšený obsahem proteinů. Strava zaručuje, že se lidé cítí déle najedení," prohlásila vedoucí Mezinárodního výživového centra Susan Jebbová.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama